پاینده ایران
یادداشت ۲۲۶۴
زحمت بیهوده و خرج‌تراشی
با وجود ۸۰ هزار طرح ناتمام ، برنامه‌ی هفتم و داشتن سازمان‌برنامه در این قد و قواره‌ی کنونی ، کاریست عبث و هزینه‌ای است دور ریخته !
در حالی‌که بازار برنامه‌ی هفتم داغ است و امروز قرار است کلیات آن در مجلس شورای اسلامی ، رای‌گیری شود ، معاون وزیر کشور اعلام کرد :

" بیش از ۸۰ هزار پروژه در کشور ناتمام مانده است.
برای تکمیل این پروژه‌ها به بیش از چهار هزار همت [ همت برابر است با هزار میلیارد تومان ] پول نیاز داریم که عدد قابل توجهی است" .

به جای " برنامه‌بازی " بهتر است که پول نفت را یک‌جا و بدون " اما واگر" ، در اختیار تکمیل ۸۰ هزار طرح‌های نیمه‌تمام قرار دهیم و هرگاه این طرح‌ها تکمیل شدند ، به فکر برنامه‌ریزی ؛ اما با رعایت اصول علمی و شناخته ‌شده‌ ، بیفتیم !
در این مدت نیز سازمان برنامه وبودجه را محدود کنیم و بخش‌های تعقیب عملیات و نظارتی آن را تقویت نماییم !
چنان‌که گفته شد ، در صورت تخصیص همه‌ی در آمد نفت و گاز به طرح‌های عمرانی و تکمیل ۸۰ هزار طرح نیمه‌تمام ، می‌توانیم به فکر " برنامه" باشیم ؛ البته آن‌هم با " اما و اگر " ها .
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - هوشنگ طالع

hotale@