یادداشت۲۲۴۲/ واژه " ذلت" را جای "افتخار" نشانده اند!
پاینده ایران
یادداشت ۲۲۴۲
واژهی " ذلت" را جای " افتخار" نشاندهاند !
۷ میلیارد دلار از محل فروش نفت را دولت کرهجنوبی ، سالها نگهداشت و از بهرهی آن پول سود برد و آن را به ۶ میلیارد دلار کاهش داد و سپس کشور دیگری ( شاید عمان ) با دریافت دستمزد تبدیل به یورو کرد و در امیرنشین قطر به ۶ بانک ایرانی واریز شد تا با نظارت آمریکا ، کالاهای غیر تحریمی خریداری شود و البته شاید فروشنده را هم آمریکاییها با بهای دلخواه خود تعیین میکنند و حقالعمل خود را نیز بر میدارند!
این یعنی خفت و ذلت و نکبت که چنان ناتوان باشی که برای " پول" خود التماس کنی و ۱۴/۲ درصد هم برای گرفتن آن باج بدهی و روشِ عراقِ شکستخورده " نفت برابر غذا " را بپذیری و سپس با خواری رییسکل بانک مرکزی ، بدین سان به توجیه این ذلت و خفت بپردازد :
" به تیم دیپلماسی ارزی به دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف شده تبریک میگویم. بدون تردید آنچه بدست آمده فراتر از تحلیلهای موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت.
لازم به تاکید است که متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سالهای پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانکهای کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمیگرفت. حتی در طی این سالها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.
اما با پیگیریهای فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینههای تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد.
بر همین اساس، بزودی تمامی این منابع یورویی به حسابهای ۶ بانک ایرانی در قطر واریز و بصورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده میشود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد ".
راستی را که هرگز لیاقت نمایندگی ملت بزرگ ایران را نداشتید و هر روز که میگذرد بیلیاقتی و بیکفایتی و خوباختگیتان ، بیش از پیش آشکار میگردد .
با راهبرد " نرمشقهرمانانه" یا به سخن درستتر " خمش ذلیلانه" ، راه به جایی نخواهید برد ؟!
یکشنبه ۲۳ امرداد ۱۴۰۲ - هوشنگ طالع
hotale@